قالب وبلاگ

 
درباره ي سايت
?

این سایت به منظور پاسخ به برخی سوالات متداول فیزیک در کلاس که بدلیل کمبود وقت پاسخ داده نشده و همچنین برخی مطالب درسی و برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک طراحی و تهیه گردیده است.
آرشيو
پيغام مدير سايت
سلام دوست من به سايت فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک خوش آمديد لطفا براي استفاده از تمامي امکانات

دانلود فايل , شرکت در انجمن و گفتگو با ساير اعضا در سايت ثبت نام کنيد

جستجو در همين سايت

 

توضیح

 برای دریافت آموزشهای ویژوال بیسیک میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی برنامه نویسی ویژوال بیسیک مشاهده کنید.این آموزشها در صفحه اصلی قرار داده نمیشوند.


 برای دسترسی سریع به مطالبی که فایلهایی برای دانلود دارند، میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی دانلودهای فیزیک  یا دانلودهای رایانه مشاهده کنید.


چگونه مي توان با رايانه ارتباط برقرار كرد

در بخش قبل سعي كرديم با محيط VB آشنا شويم،اما چگونه ميتوانيم با آن ارتباط برقرار كنيم و از طريق آن كارهايي كه لازم است و برنامه‌هايي كه مورد نظر ماست ، از رايانه بخواهيم.

قبل از توضيح  اين مطلب دانستن اين نكته لازم است كه ما با موجودي(رايانه)سروكار داريم كه از  قدرت فكر و انديشه برخوردار نيست وتنها يك سري دستورات بسيار ساده را درك ميكند طوريكه قدرت تحليل مطالب آن را حتي نميتوان با موجودات كوچكي مانند زنبور و مورچه مقايسه كرد.ولي همين رايانه ويژگيهاي خارق‌العاده‌ا‌ي مانند سرعت عمل در انجام كارهاي تكراري و كليشه‌اي،خستگي ناپذير بودن و عدم اختيار را دارد كه امكانات جالبي در اختيار ما قرار ميدهد تا بتوانيم با آنها پيچيده‌ترين ، كسل‌كننده‌ترين و سختترين كارها را با حداقل خطا و زمان  انجام دهيم.چرا كه خطا در دو حالت عمده بوجود مي‌آيد 1-وقتي كه خستگي در كاري روي دهد.2- وقتي كه اختيار وجود داشته باشد زيرا ما ميتوانيم با اختيار خود بعضي دستورات را انجام دهيم و يا انجام انجام ندهيم و خود اين ميتواند عامل ايجاد اشتباه در يك فرايند ميشود.به هر حال نتيجه‌اي را كه از اين بحث ميگريم  بدين شكل ميتوان بيان كرد كه ما بايد با رايانه توسط دستوراتي ساده‌،دقيق و پشت سرهم كه برايش قابل فهم است ونيز طي مراحلي خاص ارتباط برقرار كنيم.به اين دستورات ساده، دقيق و مرحله به مرحله كه هدف خاصي را دنبال ميكنند الگوريتم گفته ميشود. اساس كار برنامه نويسي بر طراحي الگوريتم استوار است كه در صورت دانستن آن ميتوان براحتي با هر زبان (برنامه‌نويسي) برنامه نوشت.

اما دستورات ساده‌اي را كه ميتوان در يك الگوريتم بكار برد را ميتوان به طور خلاصه بخشهاي مقابل تقسيم كرد.1-توانايي كار با بخشهاي مختلف حافظه مثلا قرار دادن يك عدد در يك حافظه خاص.2-توانايي گرفتن داده‌ها(اطلاعات به صورت عدد يا رشته‌اي نوشتاري و) از بيرون و قرار دادن آن در يك حافظه خاص(ورودي). 3-توانايي نمايش محتويات يك يا چند حافظه خاص(خروجي).4-توانايي كار با عملگرهاي رياضي محدود مانند(+،-،*،÷،توانرساني و)5-توانايي كار با عبارتهاي شرطي توسط عملگرهايي مانند(,=,and,or,…).

مثال1: ميخواهيم عددي را به رايانه بدهيم و در صورتي كه اين عدد بزرگتر از 100 بود آنرا نصف كند ودر صورتي كه كوچكتر از 100 بود آنرا دو برابر نمايد.

       1)         شروع

       2)         عددي را بگير و در حافظه‌اي به نام  a قرار بده

       3)         اگر aآنگاه a=a*2 در غير اينصورت a=a/2

       4)         a را بعنوان خروجي نشان بده.

       5)         پايان

همانطور كه ملاحظه ميكنيد حل مساله را طي دستورات ساده شده‌اي مطابق با چهار بخش بالا بيان كرديم.نكاتي كه لازم به توضيح است، يكي اينكه با توجه به زيادي بخشهاي حافظه و به منظور دسترسي سريع و آسان و بدور از خطا به آنها از آدرسهايي استفاده ميكنيم. مانند حرف a  كه براي نام گذاري بخشي از حافظه مورد استفاده قرار ميگيرد.و ديگر اينكه ما از علامت مساوي براي قرار دادن يك عبارت در حافظه‌اي خاص استفاده ميكنيم و در يك الگوريتم فقط در مواقع بكار بردن شرط علامت مساوي بيانگر حالت برابري است ودر ساير موارد همانطور كه گفته شد بمنزله قرار دادن يك مقدار در يك حافظه است.

متغييرها و انواع آن

از آنجا كه درون هر بخش حافظه مقدارهاي متفاوتي ميتواند قرارگيرد ونيز اين مقدارها ميتوانند دائما تغيير كنند،آنها را متغير مينامند.هر متغيير بايد نامي داشته باشد مانند حرف a  در مثال بالا كه بوسيله آن براحتي از بقيه متغييرها تشخيص داده شود.در VB  نيز از همين اصل استفاده ميشود. نامهايي كه ميتوانند براي متغيير استفاده شوند حتما بايد داراي شرايط زير باشند.

1-با يكي از حروف الفبا انگليسي شروع شود 2-حداقل از يك حرف يا كاراكتر و حداكثر از 255 كاراكتر تشكيل شود. 3-كاراكتر دوم وبعدي ميتوانند يكي ديگر از حروف ويا شماره‌هاي دهگانه(0 تا 9) وعلامت آندرلاين(ـ)باشد.4-اين نامها نبايد با دستورات و توابع  VBهمنام باشند.مانند:  b1,ali ,az34b,a_b45

اما انواع متغييرهايي را كه ميتوانيم بكار ببريم به دو گروه كلي تقسيم مينماييم 1-متغييرهاي رشته‌اي 2-متغييرهاي عددي.

انواع متغييرهاي عددي

نوع

حافظه مورد نياز

محدوده ودقت اعداد

Byte

1 بايت

از 0 تا 255

Integer

2 بايت

از 32768- تا 32767

Long

4 بايت

ار 2147483648- تا 2147483647

Single

4 بايت

از 45-E 401298/1-تا 38+ E402823/3-(براي منفيها)

از 45-E 401298/1تا 38+ E402823/3 (براي مثبتها)

Double

8 بايت

از 324-E9406565841247/4- تا308+E79769313486232/1-(اعداد منفي)

از 324-E9406565841247/4تا308+E79769313486232/1 (اعداد منفي)

Currency

8 بايت

از 5808/922337203685447- تا 5807/922337203685447

Decimal

12 بايت

بدون اعشار 79228162514264337593543950335(مثبت و منفي)

با اعشار9228162514264337593543950335/7(مثبت و منفي)

انواع متغييرهاي رشته‌اي

String           (با طول ثابت)

طول رشته

از 1 تا 65400 كاراكتر

String           (با طول متغيير)

طول رشته بعلاوه 10 بايت

از 0 تا2 ميليارد كاراكتر

Date

8 بايت

از اول ژانويه 100 ميلادي تا 9999 ميلادي

Boolean

2 بايت

براي متغييرهاي منطقي(True – false)

Object

4 بايت

براي هر شي پنهان

Variant*      (عددي)

16 بايت

مشابه مقادير Double(در زير و مقابل علامت * توضيح داده شده)

Variant*     (رشته‌اي)

طول رشته بعلاوه 22 بايت

مشابه String (با طول متغيير)

 

 

 

 خود اين متغييرهاي رشته‌اي و عددي بسته به مورد نياز،مانند:بزرگي عدد يا رشته،دقت عدد،نوع كاربرد عدد يا رشته و. به انواع خاص و با نامهاي خاصي تقسيم ميشوند كه در جدول روبرو آورده شده است.

اينكه در VB  يك متغيير چگونه تعريف ميشود را در مبحث بعد خواهيم گفت. در صورتي نوع متغيير تعريف نشود خود VB  به صورت پيش‌فرض نوع آنرا تعيين ميكند.ولي ممكن است نوع تعيين شده در بعضي حالات خاص براي برنامه ما مشكل ايجاد كند.پس بهتر است در كار با متغييرها دقت لازم را به خرج داد.اما اگر بخواهيم نوع متغيير را به طور صريح در متن برنامه مشخص كنيم ميتوانيم از پسوندهاي جدول زير استفاده نماييم.مثلا: 234=@a  یا "  b$ = "ali  

پسوند

نوع داده

&

Long

!

Single

#

Double

@

Currency

$

String

 


امتياز : نتيجه : 3 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 15

درباره : رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک ,

تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 330

بنام خدا

برنامه محاسبه زاویه های لازم برای تنظیم ساعت آفتابی متناسب با عرض جغرافیایی شهر مورد نظر(برای دانش آموزانی که به برنامه ساعت آفتابی احتیاج داشتند).شما میتوانید از طریق جستجو در اینترنت عرض جغرافییای شهر خود را بدست آورده و در باکس مربوطه ، در نرم افزار ثبت کنید تا زوایای مربوط به هر ساعت را بصورت عددی و شکلی داشته باشید. در ضمن میتوانید از قسمت چاپ استفاده کنید تا زوایا بصورت آماده و چاپ شده در اختیارتان قرار گیرد.

ساعت آفتاب با حجم 136 کیلوبایت


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 41

درباره : فیزیک , نور , رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک , دانلودها , دانلودهای فیزیک ,

تاريخ : سه شنبه 07 آذر 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1060

 بنام یگانه هستی بخش دانا

آشنايي با محيط VB

 بعد از نصب نرم‌افزار  و اجرای آن با صفحه زیر مواجه میشوید.



  تب New  داراي گزينه‌هايي است كه به جاي خود در مورد هر كدام توضيح داده خواهد شد. اما معمولا براي شروع كار و ايجاد يك پروژه جديد از گزينه standard EXE  استفاده مينماييم.پس اين گزينه را انتخاب كرده و روي دكمه Open  كليك ميكنيم.صفحه‌اي مشابه شكل زير باز ميشود كه بخشهاي مختلف آن روي شكل توضيح داده  شده است.

 

  

 

بعد از آشنايي مقدماتي با محيط سعي ميكنيم تا آنرا بهتر بشناسيم.گفتيم كه نرم‌افزار ويژوال بيسيك يك نرم‌افزار شي‌گرا است .يعني اساس كار آن با اشيا و رويدادهاي مربوط به آنهاست كه به كمك زيرروالهايي كه بعدا توضيح داده ميشود به هم ربط پيدا ميكنند.اما شي در  VB يعني چه؟اشيائي كه در VB  از آنها صحبت ميكنيم به كنترهايي گفته ميشود كه ميتوانيم از آنها در برنامه خود استفاده كنيم اين كنترلها يك سري ويژگيها و رويدادهاي خاصي دارند كه آنها را به اين وسيله از هم متمايز مي‌سازد.اين اشيا مشابه اشيا در زندگي روزمره ما هستند و سه ويژگي را ميتوان از آنها انتظار داشت.1-اينكه داراي يك سري خصوصيات ميباشند كه اين خصوصيات ميتواند منحصر به فرد بوده ويا اينكه باساير اشيا مشترك باشند،مثلا يك دو خودكار آبي و قرمز را در نظر بگيريداين دوخودكار ميتوانند از لحاظ شكل و وزن شبيه هم باشند ولي از لحاظ رنگ در خودكار با هم متفاوت هستند.2-شما از هر شي ميتوانيد يك يا چند رفتار خاص را انتظار داشته باشيد و غير از معقول به نظر نميرسد.مثلا شما نميتوانيد انتظار داشته باشيد كه يك خودكار آبي قرمز بنويسد ويا اينكه مانند لامپ روشن شود.از خودكار آبي فقط اين را ميتوان انتظار داشت كه آبي بنويسد.3-سوم اينكه هرشي ميتواند با اشيا ديگر طبق روابط خاصي ارتباط برقرار كند.مثلا خودكار تحت كنترل شي ديگري به نام دست ميتواند روي شي ديگري به نام كاغذ بنويسد واز ارتباط آنها عمل نوشتن روي ميدهد.

يك دسته از كنترلهايي كه در ويژوال بيسيك مورد استفاده قرار ميگيرند همانهايي هستند كه روي جعبه ابزار   (toolbox) ميبينيد.اين كنترلها را كه در بالا بطور مختصر توضيح داده شده‌اند ، ميتوان با مشخص نمودن آن و سپس درگ كردن موس روي فرم نمونه‌اي از آنرا ايجاد كرد.اين كنترل بعد از ايجاد بر روي فرم به يك شي گرافيكي تبديل ميشود و داراي يك سري ويژگيهاي منحصر به فردي است كه در پنجره خصوصيات(properties)ظاهر ميشوند.

همانطور كه ملاحظه ميكنيد ما توانستيم يك پوسته و يا به عبارت ديگر يك واسط گرافيكي براي برنامه‌اي كه در آينده خواهيم نوشت، بسازيم.واسط گرافيكي ويا فرم ما با تمام اشيائي كه روي آن است مانند بدنه يك اتومبيل عمل مينمايد كه  كه پيچيدگيهاي سخت‌افزاري اتومبيل را از ديد راننده (كاربر) دور نگه ميدارد ، درضمن ظاهر آن را زيبا ساخته و كار كردن با آن  را براي راننده ساده ميكند و امكانات رفاهي لازم را براي او مهيا ميسازد.در طراحي برنامه بوسيله VB ما با طراحي فرم و جايگزيني وتركيب اشيا روي آن سعي در ايجاد محيطي كارا، ساده و زيبا براي كاربري كه از برنامه ما استفاده ميكند،داريم.
بعنوان تمرين يك برچسب(label) و يك دكمه (command buttan) ويك text box  مطابق شكل روي صفحه ايجاد نماييد.سپس روي برچسب كليك كنيد و از پنجره خصوصيات ،خاصيت caption  آنرا پيدا كرده ،آنرا پاك كنيد و نام خود را جايگزن نماييد.روي دكمه نيز كليك كنيد و خاصيت caption  آنرا به start  تبديل كنيد .روي textbox  كليك كنيد و خاصيت text  آنرا پاك نماييد.و در نهايت روي خود فرم كليك كنيد سپس از خاصيت backcolor  رنگ سفيد را براي فرم برگزينيد

به منظور تمرين بيشتر تعدادي از كنترلهايي را كه در جعبه ابزار وجود دارند  به فرم خود اضافه كنيد.سپس به خواص هر يك در پنجره توجه كرده ،برخي را با هم مقايسه كرده و بررسي كنيد كه چه ويژگهاي مشترك و چه ويژگيهاي غيرمشترك دارند.براي تمرين بيشتر بعضي از خواص هر شي را تغيير دهيد و نتيجه را روي شي مشاهده نماييد.

 

 

 


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 17

درباره : رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک ,

تاريخ : پنجشنبه 16 شهریور 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 410

بنام خدا

مقدمه

مطالبی که در ادامه بیان میشود به منظور ارائه راهکاری برای فرا گیری کاربران در جهت آموزش یکی از زبانهای برنامه نویسی است که در واقع جمع آوری مطالب آموزش داده شده در کلاس است و نوع بیان نیز در سرتاسر بحثهای ارائه شده با شیوه خاصی است و فرض بر این است که واقعا مطالب برای کاربری که در کلاس درس حضوردارد در حال ارائه میباشد.سعی شده در تمام طول درس مثالهای کافی و جامع بیان گردد و در لابلای مطالب سوالهایی ازکاربر پرسیده شود که معمولا جوابها نیز ارائه گردیده اند ولی برای پیدا کردن جواب باید ابتدا خوب فکر کرد و بعد برای مطمئن شدن از پاسخ خود درون صفحه را میبایست خوب گشت تا جواب اصلی را پیدا کرد. اینکار به این منظور انجام شده که خواننده مستقیما به سراغ جواب نرود و ابتدا خوب فکر کند.

به امید موفقیت روزافزون شما در امر یادگیری علم و دانش .

محمدعلی اندکایی ، تابستان 1384

 

 

لزوم برنامه‌‌نويسي

 

براي شروع بحث ابتدا بايد بدانيم چرا بايد برنا‌مه نويسي را فرا گرفت ويا در آموختن آن چه لزومي وجود دارد براي روشن شدن مطلب يك مثال مي‌‌‌آوريم فرض كنيم ما در مورد خاصي مانند يك پروژه مهندسي يا تجاري در بازار دنبال نرم‌افزاري ميگرديم ولي متاسفانه يا نرم‌افزاري در اين زمينه پيدا نمي‌شود و يا اگر هم پيدا شود ممكن است تمام كارايي لازم و مورد نظر ما را نداشته باشد، اينجاست كه لزوم تهيه يك نرم‌‌افزار شخصي بوجود مي‌آيد دو راه براي اين كار وجود دارد يا از فردي كه در زمينه برنامه‌نويسي تبحر دارد بخواهيم براي ما برنامه‌اي تهيه كند كه خود مشكلات خاص خودش را دارد. مثلا اگر او در زمينه مورد نظر ما تخصصي نداشته باشد بايد كلي وقت صرف كرد تا ريزه‌كاريهاي مطلب را براي او روشن كنيم و ديگر آنكه ممكن است نتيجه كار آنچنان كه مورد نظر ماست نباشد و مشكل بزرگتري كه بوجود مي‌آيد در مورد ارتقا ويا اصلاحاتي است كه در آينده مي‌خواهيد روي برنامه بدهيد و در صورت دسترسي نداشتن به برنامه‌نويس قبلي يا اينكار غير ممكن است و يا با مشكلات زيادي همراه خواهد بود، كه در تمام اين موارد صرف هزينه و وقت بسيار لازم است. بنابر‌اين لزوم آموختن برنامه‌نويسي تقريبا براي همه كساني كه تخصص خاصي مخصوصا در مورد اطلاعات دارند و يا يك زندگي وكار علمي را در پيش گرفته‌اند احساس مي‌شود، ضمن اينكه اين زمينه مي‌تواند بازار كار خوبي براي عده‌اي ايجاد كند.

 

نرم‌افزار برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نويسي چيست؟

براي اينكه ما پا را فراتر بگذاريم و از يك كاربر ساده بودن خود را بعنوان يك نظريه‌‌‌‌‌پرداز ساده و يا حتي قوي در مورد رايانه تبديل كنيم بايد بتوانيم براي رايانه برنامه بنويسيم. برنامه مجموعه‌‌اي از دستورات ساده و مرحله به مرحله است كه به اين دستورات ساده و مرحله به مرحله الگوريتم گفته مي‌‌‌‌شود و بطور منظم از يك نقطه ابتدايي شروع مي‌‌‌‌‌‌‌گردد تا به يك هدف نهايي منجر گردد. براي اينكه بتوانيم دستورات توليد شده در الگوريتم را به رايانه بفهمانيم بايد بتوانيم آنها را به زبان ماشين بيان كنيم براي اين كار دو راه بنظر مي‌‌‌‌‌رسد يكي اينكه مستقيم اين دستورات را به زبان ماشين تبديل كنيم كه با توجه به پيچيدگي كدهاي رايانه‌‌‌اي اين تقريبا غير عملي بنظر مي‌‌رسد راه دوم اين است كه ما ابتدا نرم‌‌‌‌‌افزاري تهيه كنيم كه بتواند به راحتي و تقريبا با زبان روزمره با ما ارتباط برقرار نمايد و سپس اين نرم‌‌‌‌‌افزار دستوراتي را كه از ما مي‌‌‌‌‌گيرد به زبان رايانه تبديل كند، به چنين نرم‌‌‌افزارهايي نرم‌‌‌‌افزارهاي برنامه‌‌ نويسي مي‌‌‌گويند و انواع گوناگوني در اين زمينه ساخته شده است. همه اين نرم‌‌‌‌‌‌افزارها در اصل بهره‌گيري از الگوريتم مشتركند ولي از لحاظ قواعد دستوري و پيكر‌بندي با هم مي‌‌‌‌توانند تفاوتهايي داشته باشند، بر همين اساس اصطلاحا اين نرم‌‌‌‌‌‌‌افزارها را زبانهاي برنامه‌‌‌نويسي مي‌‌‌گويند كه كار ترجمه دستورات ما را به زبان ماشين بر عهده دارد.

سبك زبانهاي برنامه‌‌نويس را مي‌توان به سه دسته 1- سبك سنتي 2- سبك ساخت‌ يافته 3- سبك شي‌گرا تبديل كرد

در سبك سنتي نوشتن برنامه با مشكلات خاصي روبرو بود و استفاده متعدد از دستور to go برنامه را مبهم مي‌‌‌كرد و رفع اشكال و تغييرات در آن را مخصوصا در برنامه‌‌هاي طولاني مشكل مي‌‌ساخت مانند زبان qBasic يا اسمبلي ، در سبك ساخت‌يافته يا تابع‌گرا(procedural ) هر كار پيچيده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي به مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي از كار‌‌‌‌‌‌‌هاي كوچكتر تقسيم مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود با اين روش خوانايي و درك از برنامه بالاتر مي‌‌‌رود و ‌‌‌‌‌‌اشكال‌‌‌‌‌زدايي و تغييرات در برنامه ساده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر مي‌‌‌‌شود. اين روش بر طراحي توابعي كه كار برنامه را ساده‌‌ مي‌‌‌‌كنند استوار است مانند زبان برنامه‌نويسي : C و يا پاسكال ،

در سبك شي‌‌‌‌‌‌گرا( object-oriented ) اين روش بر كار با اشيا استوار است، بدين صورت كه ميتوان قطعاتي را كه مربوط به شي‌هاي جداگانه‌اي باشند ايجاد كرد و در برنامه بكار بردو با ارتباط آنها به يكديگر ضمن اينكه كارهاي بسيار پيچيده‌اي را ميتوان انجام داد اما در عين حال برنامه بدليل تقسيم شدنش به بخشهاي كوچكتر سادگي و خوانايي قابل ملاحظه‌اي پيدا خواهد كرد و عيبيابي آن نيز به همان نسبت سادهتر ميشود. زبانهايي مانند C++ ، اسمالتاك و ويژوالهاي مختلف مانند ويژوال C ، دلفي و ويژوال بيسيك بر اين سبك استواراند.

 

برخي از مزيتهاي استفاده از ويژوال بيسيك

يكي از مهمترين مزيتهاي ويژوال بيسيك كه در بالا برشمرديم شي‌گرا بودن آن است.ديگر سادگي استفاده از آن نسبت به ساير زبانها است بطوريكه زبان qBasic كه زبان فوق‌العاده ساده‌ايست توسط VB پشتيباني ميشود. از مهمترين مزاياي VB اين است كه بر خلاف qBasic كه تحت محيط MS Dos عمل مينمايدو يك محيط سنتي و دستوري است VB يك محيط ويژوال (ديداري) است كه تحت ويندوز و با قابليتهاي ويندوز ميتواند با كاربر ارتباط برقرار كند. يعني در VB نيز بايد با يك واسط گرافيكي و اشكال و رنگها و ... كار كاربر را تا جايي كه ممكن است ساده نمود.از مهمترين مزيتهاي ديگر VB پشتيباني آن از سوي شركت ماكروسافت و استفاده آن از يك راهنماي قدرتمند (MSDN)است، كه ميتواند راهگشاي بسياري از مشكلات باشد.از ديگر ويژگيهاي اين نرم‌افزار ويژگي۱ IDE آن ميباشدكه به برنامه نويس اين امكان را ميدهد كه برنامه‌هاي تحت ويندوز خود را بدون نياز استفاده از برنامه‌هاي كاربردي ديگر اجرا و خطايابي نمايد. و ...

‌مفهوم شي و شي‌گرا بودن يك زبان برنامه‌نويسي

 

 

قبل از اينكه وارد محيط VB شويم و شروع به برنامه‌نويسي نماييم لازم است راجع به اشيا در محيط ويژوال بيسيك آشنايي بيشتري داشته باشيم. همانطور كه در محيط پيرامون خود با اشيا سروكار داريم در VB نيز چنين است ، با اين تفاوت كه اشيا در اين محيط بصورت مجازي هستند. هر شي سه گزينه اساسي دارد: 1- ويژگيها 2- رفتار 3- روابط . مثلا يك لامپ را در نظر بگيريد، اين لامپ يك سري ويژگيهاي ظاهري و اساسي ، مانند اندازه و حجم ، وزن ، مقاومت، توان و ... را دارد. ما از اين لامپ يك سري رفتاري را انتظار داريم مانند روشن شدن ، گرم شدن ، مصرف برق و ... ونهايتا اين لامپ يك سري روابط با ساير اشيا ايجاد ميكند مثلا رابطه شي لامپ با شي كليد و سيمها و برق شهري و... .

در محيطهاي برنامه‌نويسي شي‌گرا مانند VB نيز اشيا چنين هستند. هر شي( مانند دكمه Comman Button ) يك سري ويژگيها دارد كه قابل تغيير هستند و ما متناسب با نوع برنامه اين كار را انجام ميدهيم. هر شي نسبت به رويدادي كه براي آن اتفاق مي‌افتد يك سري رفتار از خود نشان ميدهد كه متناسب است با نوع برنامه و كدهايي كه براي آن طبق اصولي خاص طراحي ميكنيم. و هر شي طبق كدهايي كه تعريف كرده‌ايم ميتواند با اشيا ديگر ارتباط برقرار كرده و آنها را تحت تاثير قرار دهد و يا اينكه از آنها تاثير بپذيرد.

هر شي وابسته به گروه خاصي است كه كلاس ناميده ميشود. تمام اشيا مربوط به يك كلاس داراي ويژگيهاي كلي يكساني هستند. مثلا همان لامپي را كه در بالا شرح داديم وابسته به كلاس لامپها است، در عين اينكه بسياري از ويژگيهاي تمام لامپها يكسان هستند ولي باز هم در جزييات با هم ميتوانند تفاوت داشته باشند مثل توان، شكل ظاهري ، قدرت نوردهي ، رنگ نور و ... . همين لامپ از لحاظ كلاس تفاوت كلي با كلاس راديوها دارد كه خود آنها ( راديوها) نيز انواع بسياري دارند ولي از لحاظ كلي كار يكساني انجام ميدهند.

در VB نيز هر يك از اشيا وابسته به كلاس خاصي است كه به مرور و در فصلهاي آينده آنها را بررسي ميكنيم.

تذكر : بهتر است بعد از بررسي دو فصل بعد بار ديگر اين (‌مفهوم شي و شي‌گرا بودن) را بار ديگر مطالعه كنيد تا با توجه به تجربه كسب شده در اين فصلها ، مفاهيم بيان شده بهتر درك گردند.


 

  ۱  Interface Design Enhanced (محيطهاي توسعه يافته مجتمع)


امتياز : نتيجه : 3 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 15

درباره : رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک ,

تاريخ : یکشنبه 12 شهریور 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 468

بنام خدا

برای شروع برنامه نویسی جزوه ای که چند سا ل پیش در دو فصل نوشته بودم را  در پایین همین مطلب آورده ام.انشاالله در ادامه سعی خواهم کرد که مطالب جزوه را در پستهایی درون سایت قرار دهم تا به این وسیله اگر کسی سوالی داشت با درج آن سوال در نظرها و پاسخ به آن سوال ،منبع کاملتری در اختیار ما قرار گیرد.ضمنا این جزوه هنوز بطور کامل ویرایش نشده بنابراین اگر متوجه ایراد نوشتاری،املایی،ساختار دستوری،علمی و ... شدید،ممنون خواهم شد که آنرا در قسمت نظرها تذکر دهید.(با بیان صفحه و خط و نوع اشتباه)

همچنین یکی از دوستان دو جزوه دیگر را هم آماده کرده که میتوانند در کنار هم بخاطر تفاوت در بیان و نوع نگاه آموزشی مفید واقع شده و روند آموزش را کامل کنند.

با تشکر از آقای فردین قنبری بخاطر تهیه و معرفی این فایلها و  نویسندگان آنها.

  


برنامه نویسی ویژوال بیسیک مقدماتی /محمدعلی اندکایی /حجم فایل : 5.7Mb  zip

 meisam.mor/VisualBasic6/ حجم فایل : 684Kb   zip

vb6 / امیر مراد آبادی /حجم فایل : 463Kb   zip


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 4 نفر مجموع امتياز : 49

درباره : رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک , دانلودها , دانلودهای رایانه ,

تاريخ : دوشنبه 30 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1197

مطالب گذشته
» مساله فاضلاب شهری، فرصت یا چالش »» یکشنبه 28 دی 1399
» ارسال فایلهای تدریس »» یکشنبه 06 مهر 1399
» ارسال جزوه نانو »» دوشنبه 25 اسفند 1393
» ساعت آفتابی »» سه شنبه 07 آذر 1391
» آزمایشگاه مجازی فیزیک »» چهارشنبه 26 مهر 1391
» تمرینهای تکمیلی فصل2 ، 3 و 4 -فیزیک2 »» پنجشنبه 20 مهر 1391
» واندوگراف »» جمعه 10 شهریور 1391
» نرم افزار بخشهای نور فیزیک1 »» چهارشنبه 08 شهریور 1391
» جزوه های VB »» دوشنبه 30 مرداد 1391
» سرعت فرار و اشتباهات رایج »» شنبه 28 مرداد 1391
امکانات وب



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه چاپ مطالب


RSS


POWERED BY
andekaei
آمار کاربران

عضو شويد


فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک مي باشد.

طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جديدترين مطالب روز

فيلم روز

فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک