قالب وبلاگ

 
درباره ي سايت
?

این سایت به منظور پاسخ به برخی سوالات متداول فیزیک در کلاس که بدلیل کمبود وقت پاسخ داده نشده و همچنین برخی مطالب درسی و برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک طراحی و تهیه گردیده است.
آرشيو
پيغام مدير سايت
سلام دوست من به سايت فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک خوش آمديد لطفا براي استفاده از تمامي امکانات

دانلود فايل , شرکت در انجمن و گفتگو با ساير اعضا در سايت ثبت نام کنيد

جستجو در همين سايت

 

توضیح

 برای دریافت آموزشهای ویژوال بیسیک میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی برنامه نویسی ویژوال بیسیک مشاهده کنید.این آموزشها در صفحه اصلی قرار داده نمیشوند.


 برای دسترسی سریع به مطالبی که فایلهایی برای دانلود دارند، میتوانید آنها را در منوی موضوعات سایت  و با کلیک روی دانلودهای فیزیک  یا دانلودهای رایانه مشاهده کنید.


بنام خدا

برنامه محاسبه زاویه های لازم برای تنظیم ساعت آفتابی متناسب با عرض جغرافیایی شهر مورد نظر(برای دانش آموزانی که به برنامه ساعت آفتابی احتیاج داشتند).شما میتوانید از طریق جستجو در اینترنت عرض جغرافییای شهر خود را بدست آورده و در باکس مربوطه ، در نرم افزار ثبت کنید تا زوایای مربوط به هر ساعت را بصورت عددی و شکلی داشته باشید. در ضمن میتوانید از قسمت چاپ استفاده کنید تا زوایا بصورت آماده و چاپ شده در اختیارتان قرار گیرد.

ساعت آفتاب با حجم 136 کیلوبایت


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 41

درباره : فیزیک , نور , رایانه , برنامه نویسی ویژوال بیسیک , دانلودها , دانلودهای فیزیک ,

تاريخ : سه شنبه 07 آذر 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1061

بنام خدا

تعدادی از نرم افزارهای آزمایشگاه مجازی فیزیک را در ادامه آورده ام که امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته و در روند آموزش مفید باشند.

آزمایشگاه مجازی اپتیک و مناسب برای دانش آموزان سال اول :دانلود فایل با حجم تقریبی 10 مگابایت

شبیه ساز بعضی آزمایشهای فیزیک به همراه شبیه سازی بعضی ابزارها:دانلود نرم افزار با حجم تقریبی 3/2 مگابایت

شبیه ساز بعضی آزمایشهای فیزیک(نسخه آزمایشی) :دانلود نرم افزار با حجم تقریبی 13 مگابایت

برای دریافت فایل آزمایشگاه مجازی فیزیک(کرکودیل) میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید.

http://www.greenonline.ir/science/210/

آموزش کار با نرم افزار کروکودیل :دانلود فایل با حجم تقریبی 10 مگابایت

برای دریافت فایل آزمایشگاه مجازی فیزیک نیوتن(نسخه آزمابشی) میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید:لینک صفحه مورد نظر برای دانلودبا حجم ۲۳ مگابایت

شبیه ساز حرکت سیارات منظومه شمسی:دانلود نرم افزار با حجم تقریبی 3/3 مگابایت


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 4 نفر مجموع امتياز : 70

درباره : فیزیک , نور , مکانیک , الکتریسته , دانلودها , دانلودهای فیزیک ,

تاريخ : چهارشنبه 26 مهر 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1273

بنام خدا

قبلا برای بخش نور فیزیک 1 نرم افزاری نوشته بودم که آنرا معمولا در اختیار شاگردانم قرار میدادم.البته این نرم افزار را برای ویندوز (Xp  استاندارد) ساخته بودم ولی مشاهده میشد که با برخی نسخه های ویندوز Xp در بعضی قسمتها سازگاری نداشت،همچنین با آمدن ویندوز 7 عدم هماهنگی آن با این سیستم عامل مشخص بود.بنابراین سعی کردم برخی اشکالات آنرا در ویندوز xp برطرف کنم و همچنین نسخه ای سازگار با ویندوز7 آماده کنم که در زیر لینکهایی برای دانلود آنها قرار داده ام. از آنجایی که این نسخه ها را در دستگاههای محدودی امتحان کرده ام بنابراین احتمال ایراد وجود دارد که همینجا از شما خواهش میکنم در صورت مشاهده آن بوسیله گزینه تماس با من در سایت و یا از طریق ایمیلم آنرا اطلاع دهید.

در ضمن همانطور که در نرم افزار اشاره کرده ام احتمال وجود اشکالات نوشتاری،دستوری ، علمی و ... نیز ممکن است  که برای رفع آنها همکاری شما با همان روش بالا لازم میباشد. 

با تشکر از همکاری شما

حجم فایلها حدود ۶۰ مگابایت است. درصورتی که اینترنت پرسرعت ندارید بهتر است که اقدام به دانلود نکنید،سعی میکنم نسخه های این نرم افزار را در رایانه های مدرسه بگذارم تا از آنجا استفاده نمایید.

 


دانلود۱ : فیزیک1/فصل4 و 5/ ویرایش ویندوز 7 نسخه زیپ با حجم تقریبی ۶۰ مگابایت

دانلود۲ :فیزیک1/فصل4و5/ویرایش ویندوز xp نسخه زیپ با حجم تقریبی ۶۰ مگابایت



امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 6 نفر مجموع امتياز : 34

درباره : فیزیک , نور , رایانه , متفرقه رایانه , دانلودها , دانلودهای فیزیک ,

تاريخ : چهارشنبه 08 شهریور 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1357

بنام یگانه هستی بخش دانا

سرعت نور

یکی دیگر از مطالبی که قبل از بحث اصلی نسبیت لازم است که با آن آشنایی نسبی پیدا کنید، بحث سرعت نور است که در ادامه به آن پرداخته ام.

تا حالا یاد گرفته اید که سرعت نور تقریبا 300000 کیلومتر بر ثانبه است.اما این کافی نیست و برای اینکه نسبیت را بهتر درک کنید باید اطلاعات خود را در مورد سرعت نور کاملتر کنید.

قبل از اوله رومر یا بردلی که برای اولین بار سرعت نور را محاسبه کردند دانشمندانی سعی کردند که سرعت آنرا محاسبه کنند ولی از آنجایی که ابزار آنها و یا روشهای محاسبه شان ابتدایی بود نتوانستند سرعتی برای نور بدست آورند.یکی از این دانشمندان گالیله بود که پس از عدم توانایی در محاسبه سرعت نور ، سرعت آنرا خیلی زیاد یا تقریبا بینهایت فرض کردند.و همین اساس محاسبات قبل از انشتین و اساس اختلاف بین فیزیک کلاسیک و نسبیت است.البته ما در کلاسیک هم نسبیت داریم ولی چون اساس محاسبات آن با شرط بینهایت بودن سرعت نور انجام میپذیرد اختلاف زیادی با نسبیت خاص ، مخصوصا در سرعتهای خیلی بالا دارد.

یکی از ویژگیهای مهم سرعت نور در این است که همواره سرعت آن ثابت است.(در یک محیط خاص مثلا خلا) و ربطی به سرعت منبع انتشار نور ندارد،چه نوری که تابش شود و یا نوری که دریافت گردد.

توضیح:فرض کنید درون ماشینی هستید که با سرعت v1=60Km/h در حال حرکت است و ماشین دیگری با سرعتV2=80Km/h در مقابل در حال حرکت باشد.سرعت نسبی این ماشین نسبت به شما اگر هم جهت حرکت کند را برابر V2 - V1 =20Km/h اندازه میگیرید و اگر در خلاف جهت شما در حرکت باشد با V2 + V1 =140Km/h محاسبه خواهید کرد.اما این اتفاق برای نور نمی افتد ودر هر حال سرعت نور به یک اندازه محاسبه میشود یعنی سرعت نور نسبی نیست ودر حقیقت ثابت بودن سرعت نور در هر حال، یکی از پایه های اساسی نسبیت خاص است.مثال :اگر شما سوار بر یک متحرک که با سرعت خیلی زیاد حرکت میکند ، باشید و یک پالس نوری(تابش لحظه ای نور) به طرف یک سرعت سنج نور بتابانید ،چه به سمت سرعت سنج نور در حال حرکت باشید و یا از آن در حال دور شدن باشید در هر حال سرعت سنج سرعتی برابر 300000Km/s اندازه خواهد گرفت و سرعت متحرک شما هیچ تاثیری روی سرعت نور نخواهد داشت. مثل این است که بگوییم شما اگر از روی یک قطار نیزه ای را با سرعت به سمت جلو پرت کنید سرعت نیزه نسبت به زمین همانی است که اگر از روی زمین پرت میشد.

البته شاید درک این موضوع در ابتدا کمی سخت باشد ولی اگر دقت کنید چیز عجیبی نیست و این پدیده همواره دور و بر ما هم اتفاق می افتد.مثلا اگر شما سوار بر ماشین داد بزنید سرعت صوت یا صدای شما بیشتر (در جلو ماشین) یا کمتر(در پشت ماشین)نمیشود.زیرا صدا انرژی است و برای حرکت کردن نیاز به یک محیط حامل (هوا) دارد و هوا به این انرژی سرعتی میدهد که میدانیم(تقریبا 330m/s ) .در حقیقت این سرعت ، سرعت عکس العمل هوا نسبت به انرژی اعمال شده است و در شرایط ثابت این سرعت هیچ تغییری نمیکند.

پس با یک شبیه سازی ساده میتوان گفت که فضا نیز برای انتقال انرژی نورانی(امواج الکترومغناطیس)سرعتی ثابت دارد و موج نورانی بعد از جدا شدن از منبع خود در حقیقت سوار بر ساختار فضا میشود که این ساختار تنها با همان سرعت C=300000Km/s به انرژی ما امکان حرکت میدهد.درست مانند وقتی که سنگی را درون آب می اندازید و موجها با سرعت ثابت و در تمام جهات روی سطح آب شروع به حرکت میکنند،فقط این موج دوبعدی است ولی موج نور در سه بعد منتشر میشود.

بحث بعدی بررسی نسبیت با زبان ساده است ، انشاالله در مطلب بعد ...


امتياز : نتيجه : 3 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 18

درباره : فیزیک , نور , نسبیت ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 794

بنام یگانه هستی بخش دانا

چگونگی کار تلویزیونهای سه بعدی ؟

تمام مطالب گذشته که قبلا مطرح شد(1-چرا دنیا را سه بعدی میبینیم 2-ساختار نور به زبان ساده و 3- نور پلاریزه)مقدمه ای بودند تا بتوانم سوال بالا را پاسخ دهم، بنابراین مطالعه تمامنوشته های گذشته برای درک بهتر پاسخ لازم است.

در مطلب «چرا دنیا را سه بعدی میبینیم» سه دلیل برای سه بعدی دیدن دنیا بیان کردم 1-تطابق 2-زاویه دید 3-وجود دو چشم

دو دلیل اول تقریبا در تمام ابزارهای نوری مانند دوربینهای فیلمبرداری وجود دارند،زاویه دید و پرسپکتیو خودبخود در تمام عکسهای ما ایجاد میشود و همچنین با تغییر فاصله عدسی تا فیلم عکاسی یا صفحه تشکیل تصویرCCD)) میتوان تصاویر واضح از اجسام دور و نزدیک ایجاد کرد.ولی تنها مشکلی که وجود دارد این است که دوربینهای ما تنها یک چشم دارند واگر از دو دوربین هم استفاده کنیم مشکلی که پیش می آید وجود دو تصویر است و اینکه چگونه میتوان دو تصویر را در مغز به یک تصویر تبدیل کرد.

بطور طبیعی مغز دو تصویری که از چشمها دریافت میکند را با هم ترکیب کرده و ما یک تصویر یکسان میبینیم که بعد دارد و احساس حجم و بعد به ما دست میدهد.

اگر کره ای مانند شکل مقابل (بطور نمادین) را در برابر چشمان خود قرار دهیم ،هر چشم تقریبا محدوده ای را که در شکل نشان داده شده پوشش میدهد.بعبارت دیگر دو تصویر ، بخشی از کره را پوشش میدهند که با همپوشانی مغز از این دو تصویر یک تصویر حجیم میبینیم اگر چشم راست را ببندیم دو مهره ی آبی و زرد دیده نمیشوند و اگر چشم چپ را ببندیم دو مهره ی قرمز و سبز دیده نخواهند شد.

اتفاقا دیده شدن همزمان این چهار مهره در دو سمت کره که درست در همین ناحیه است که کره خم برمیدارد، سببب بعد بخشیدن به حجم مورد نظر میشود.


حال برای ایجاد تصاویر سه بعدی انتخاب دو دوربین با زاویه مناسب طوری که موقع تمرکز روی یک موضوع ساختاری شبیه چشم را ایجاد کنند کار خیلی سختی نیست و تصاویری که بوجود می آورند تفاوت بسیار جزیی دارند ولی مشکل ، تطبیق دو تصویر روی هم به طوری که مانند یک تصویر واحد حجم دار دیده شوند،است.

برای رفع این مشکل روشهایی وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از عینک است.در یکی از روشها تصویر گرفته شده از دوربین سمت چپ را با رنگهایی نزدیک به طیف آبی و تصویر گرفته شده با دوربین سمت راست را با رنگهایی نزدیک به طیف قرمز ثبت میکنند سپس این دو تصویر را با فاصله ای مناسب مانند آنچه توسط دو چشم گرفته میشود به پخش کننده فرستاده میشود مانند عکسهای زیر:

برای دیدن یک تصویر واضح توسط بینده از عینکی استفاده میکنند که دارای دو فیلتر آبی و قرمز است.که فیلتر آبی برای دیدن تصویر سمت چپ است زیرا نورهای متمایل به آبی را از خود عبور میدهد و نورهای متمایل به قرمز را اجازه عبور نمیدهد و فیلتر سمت راست که قرمز است برعکس عمل مینامید به این ترتیب هر چشم تصویر مربوط به خودش را دریافت میکند و کار تطبیق تصویر و درک حجم را مغز بیننده انجام میدهد.از این روش در تمام پخش کننده ها میتوان استفاده کرد ولی از آنجا که فیلترها به طور کامل و ایده آل عمل نمینمایند وکیفیت رنگها طبیعی نیست، تصویر سه بعدی دریافتی وضوح کاملی ندارد.

در روش دیگر هر تصویر را با نور پلاریزه تولید میکنند مثلا تصویر سمت چپ را بصورت پلاریزه عمودی و تصویر سمت راست را بصورت پلاریزه افقی از پخش کننده ارسال مینمایند و سپس بوسیله عینیکی که دارای دو فیلتر عمودی و افقی نور پلاریزه است استفاده مینمایند.فیلتر عمودی فقط نور پلاریزه عمودی و فیلتر افقی فقط نور پلاریزه افقی را از خود عبور میدهند،یعنی هر چشم فقط یک تصویر و فقط تصویری که مربوط به خودش است را دریافت میکند و باز هم مغز کار ترکیب تصاویر را به عهده دارد و باعث دید فضای سه بعدی میشود البته برای ایجاد چنین تصاویری باید حتما از پخش کننده خاصی استفاده کرد که توانایی ایجاد تصاویر پلاریزه را داشته باشد مانند تلویزیونهای سه بعدی موجود در بازار و نسبت به حالت قبل از کیفیت بهتری برخوردار است زیرا در کیفیت رنگها تاثیر منفی ایجاد نمینمایند.


امتياز : نتيجه : 4 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 22

درباره : فیزیک , نور ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1177

 
بنام یگانه هستی بخش دانا

نور پلاریزه

در بخش قبل راجع به ساختار نور به زبان ساده صحبت شد.در این مطلب نور پلاریزه را توضیح میدهم تا بتوانم چگونگی کار برخی از ابزار اپتیکی(نوری) مانند عینکهای پلاروید را توضیح دهم.(برای درک بهتر مطالب این بخش بهتر است نوشته های قبلی ، که در مورد نور نوشته بودم را مطالعه کنید)

مختصری راجع به موج

یک طناب بلند را مانند شکل زیر از یک سمت به دیوار وصل کرده و یک آشفتگی مانند شکل زیر بوسیله جابجایی دست خود در سر دیگرآن ایجاد کنید.این آشفتگی در جهت نشان داده شده شروع به حرکت خواهد کرد.

 

حالا اگر روند ایجاد این آشفتگی را به صورت متناوب با حرکت دست به سمت بالا و پایین ادامه دهیم مجموعه آشفتگیهایی پشت سرهم بوجود می آیند که مانند شکل زیر میتواند باشد.

 

حال اگر در هر بار بالا و پایین رفتن دست جهت حرکت دست را مانند شکل عوض کنید طوری که حول یک دایره 360 درجه بچرخد شکل موجها مانند شکل زیر میشود.

 

موج پلاریزه

موج پلاریزه موجهایی از این دست که در همه جهتها در حال نوسان هستند موجهای غیر پلاریزه هستند.حال اگر یک فیلتر خاص سر راه این موج قرار دهیم میتوان موج خاصی را که در جهت خاص در حال نوسان است ،انتخاب نمود و به آن اجازه عبور داد مثلا در مثال طناب یک صفحه شکافدار را مانند شکل زیر بکار ببریم تنها موجهایی که در جهت شکاف هستند، قابل عبور میباشند،بنابراین موجهایی یکدست و در یک جهت نوسان خاص خواهیم داشت که به این کار پلاریزه کردن موج میگویند

نور پلاریزه

در پلاریزاسیون نور نیز همین کار را با نور میتوان انجام داد،از آنجایی که نور نیز یک موج عرضی است(یعنی جهت نوسان آن بر جهت انتشار آن عمود است مانند موج ایجاد شده در طناب)میتوان آن را با فیلترهای خاصی پلاریزه کرد مانند شکلهای زیر

به این ترتیب نور شکل بالا پلاریزه عمودی است و نور شکل پایین پلاریزه افقی

یکی از مزیتهای استفاده از این فیلترها کم کردن شدت نور است چون بسیاری از فوتونهای نور را که در جهتی غیر از راستار فیلتر، در حال نوسان هستند را اجازه عبور نمیدهد،بنابراین، اینگونه فیلترها از شدت انرژی پرتوهای نور میکاهند که از آنها در ابزاری مانند عینکهای آفتابی ویا دوربینها استفاده میکنند.چرا که بر خلاف فیلترهای معمولی که در مثلا عینکهای رنگی دیده اید بجای اینکه برای کم کردن شدت نور برخی از رنگها را حذف کنیم (مثلا عینک سبز بیشتر رنگهای نور غیر از سبز را جذب میکند وسبب میشود تصویری را که از پشت این عینک میبینید دارای رنگهای طبیعی نباشد و تقریبا همه چیز به رنگ سبز دیده خواهد شد)فقط شدت نور کم میشود و به این ترتیب رنگها شکل طبیعی خود را حفظ میکنند،به این گونه عینکها،عینکهای پلاروید میگویند.

بنظر شما اگر یک فیلتر دیگر سر راه یک نور پلاریزه قرار دهیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جواب:اگر این فیلتر جهتی همسان با نور خارج شده از فیلتر اول را داشته باشد نور بدون هیچ تغییری از آن نیز عیور میکند ولی اگر جهت نور پلاریزه و جهت فیلتر بر هم عمود باشند هیچگونه نوری عبور نخواهد کرد.بنابراین اگر یک فیلتر عمودی و یک فیلتر افقی را سر راه پرتو نوری قرار دهیم نتیجه عدم عبور نور است و اگر زاویه را به آرامی کم کنیم کم کم نور خارج میشود تا اینکه دو فیلتر کاملا موازی قرار گیرند که در این صورت نور پلاریزه بطور کامل خارج خواهد شد.در حقیقت این دو فیلتر کنار هم مثل یک شیر آب عمل میکنند که با آن میتوان مقدار نور ورودی یا خروجی را تنظیم کرد.

برای درک بهتر مطالب از نرم افزار کمکی که در مطلب قبل قرار داده بودم استفاده کنید.


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 3 نفر مجموع امتياز : 35

درباره : فیزیک , نور ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 2814

بنام خدا

سلام

در ادامه مطالب قبلی ترجیح دادم بخش نرم افزاری ساخته شده را در اختیار آن دسته از خوانندگانی که مطلب قبلی را در مورد ساختار نور خوانده اند،بگذارم.ممکن است کمک بیشتری به فهم مطلب کند.

حجم فایل خیلی کم است و به راحتی قابل دانلود میباشد.

توضیح: در این فایل شما یک پرتو نور ، با بسته های موج جداگانه که در هر لحطه از زمان قابل مشاهده هستند را میبینید.شما میتوانید زاویه تابش پرتو و بزرگنمایی را بدلخواه تغییر دهید.همچنین این امکان در اختیارتان هست که به آرامی و با تعیین زاویه چرخش و به صورت دستی در هر لحظه این کار را انجام داده و نتیجه را ببینید.در ضمن این قابلیت وجود دارد تاثیر فوتونهای نور را در مکانهای ثابت ولی در زمان متغییر ،ببینید.

دانلود فایل: noor.zip (با حجم 10Kb)

دانلود فایل: noor.exe (با حجم 40Kb)

دانلود فایل از طریق سایت فورشیر: (noor.exe(40Kb


امتياز : نتيجه : 3 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 15

درباره : فیزیک , نور ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1216

بنام یگانه هستی بخش دانا

در ادامه بحث نور،وعلت سه بعدی دیدن دنیا،سوالی که برای خیلی از دانش آموزان پیش می آید،چگونگی کار ابزاری مانند تلویزیونهای سه بعدی است.برای توضیح این موضوعبصورت مقدمه لازم است در مورد برخی مطالب مانند ساختار نور و نور پلاریزه توضیحهایی دهم.

ساختار نور به زبان ساده

باید بدانید که نور هم خاصیت ذره ای دارد و هم خاصیت موجی.اما چگونه میتوان این دو ویژگی را با هم ترکیب کرد و مدلی را برای نور تصور کرد که هم مانند موج توانایی انتقال انرژی را داشته باشد و پدیده هایی مانند تداخل،پراش ،برهم نهی موج و... (دانش آمزان پیش دانشگاهی این موضوعات را بهتر میتوانند درک کنند)که مربوط به امواج است را بتواند داشته باشد و هم بتوان آنرا مانند یک ذره مادی که توانایی حرکت،اعمال ضربه،اندازه حرکت و... را دارد،دانست.

موج مانند موج روی سطح آب و شکل مقابل و ذره نیز مانند یک گلوله یا توپ.

 

مدلی را که پیشنهاد میدهند چیزی مانند شکل زیر است کهبه هر قسمت آن بسته موج میگویند.از آنجاییکه یک بسته ی انرژی است مانند ذره عمل مینماید و چون موج است ،رفتار موجی را میتوان از آن انتظار داشت،به هر بسته موج و انرژی یک فوتون نیز میگویند.

اما یک پرتو نور فقط شامل یک بسته موج یا تعدادی بسته موج که فقط در یک جهت خاص(مثلا مانند آنچه در شکل بالا نشان داده شده)نیست بلکه میتواند در هر جهتی مثلا شکلهای زیر نوسان نماید.

و از آنجاییکه از هر چشمه نور در هر لحظه بینهایت فوتون در جهتهای مختلف و با جهتهای متفاوت نوسان، خارج میشوند ، شکلی که برای یک پرتو نور قابل تصور است مانند شکل زیر میباشد.


حال اگر هر قله موج را با یک فلش نشان دهیم شکلی مانند بالا ایجاد میشود که بیانگر یک نور غیر پلاریزه است یعنی فوتونهای نور میتوانند در فضای سه بعدی در هر جهتی نوسان داشته باشند.

بحث سال اول شما که نور را بطور هندسی مورد بررسی قرا میدهد درحقیقت از خاصیت ذره ای فوتونی استفاده میکند که به شکل مستقیم حرکت مینماید و در سال چهارم با نور بیشتر بصورت موجی برخورد میکنیم

در مورد نور پلاریزه انشاالله در پست بعدی توضیح خواهم داد.

تذکر1:به دانش آموزانی که با من درس رایانه(برنامه نویسی) را گذرانده اند،تمام شکلهای بالا بوسیله برنامه نویسی کشیده شده و با همان دستوراتی که به شما یاد داده شده بود،مخصوصا برنامه ای که برای رسم نمودار در کلاس گفته بودم ، فقط در اینجا اول از همه محورهای نمودار را حول یک دایره و360 درجه چرخانده ام و همچنین دامنه نمودار سینوسی را بطور سینوسی کم و زیاد کردم،بنابراین سعی کنید برنامه ای بسازید که بتواند شکلهای بالا را ایجاد کند.

تذکر2:برخی از دانش آموزان در کلاس میگفتند که برنامه نویسی به چه دردی میخورد،جوابش اینجا ست، چون من برنامه آماده ای سراغ نداشتم که بتواند شکلهای مورد نظرم را بسازد مجبور شدم نصف روز وقت بگذارم و برنامه لازم را بنویسم تا شکلهایی را که دیدید بتواند ایجاد کند،ولی اگر این کار را بلد نبودم،تمام مطلب ناقص میماند.بنابران اگر قصد دارید یک زندگی علمی داشته باشید بهتر است با یکی از زبانهای برنامه نویسی آشنا شوید چون در زمینه های علمی شما نمیتوانید یک برنامه خوب و آماده را همیشه در بازار پیدا کنید.


امتياز : نتيجه : 3 امتياز توسط 6 نفر مجموع امتياز : 21

درباره : فیزیک , نور ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 1868

بنام خدا

بعنوان اولین مطلب سعی میکنم یکی از سوالات تکراری در کلاسهایم ،که میتواند پاسخگوی برخی سوالهای مرتبط باشد را انتخاب کرده ام  و سعی میکنم در ادامه تا جایی که بتوانم آنرا پاسخ دهم

برای پاسخ سه دلیل به ذهنم میرسد و ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که اگر به نتایج جدید رسیدم در ادامه خواهم نوشت و یا اگر شما توانستید دلایل بهتر و کاملتری بیاورید از ارائه آن ممنون خواهم شد

دلیل اول:تطابق.از آنجایی که ما برای دیدن اجسام دور و نزدیک میبایست فاصله کانونی چشم خود را تغییر دهیم،این امر سبب میشود که بتوانیم به فضا عمق دهیم بطوریکه وقتی روی اجسام نزدیک تمرکز میکنیم اجسام دور تار دیده میشوند و وقتی روی اجسام دور تمرکز میکنیم اجسام نزدیک برای ما تار میشوند،این پدیده به مرور زمان در ما این قدرت را بوجود آورده که بتوانیم به فضا عمق دهیم و دور و نزدیک را تشخیص دهیم.

لازم به یاد آوری است که ما در هر لحظه یک تصویر از محیط پیرامون خود برمیداریم که مانند یک عکس معمولی که روی کاغذ است صرفا دو بعد دارد و برای تشخیص بعد سوم میبایست بتوانیم جلو و عقب بودن را تشخیص دهیم که عمل تطابق عدسی چشم توسط ماهیچه هاای مژگانی این امر را میسر میسازند

دلیل دوم:وجود دو چشم.از آنجایی که وقتی به موضوعی نگاه میکنیم با دو چشم این کار صورت میگیرد،زاویه برداشت تصویر از آن موضوع توسط دو چشم با هم متفاوت است و هر چشم تصویری متفاوت(هر چند جزئی)از موضوع مورد نظر بر میدارد و مغز با همپوشانی این دو تصویر یک تصویر واضح سه بعدی به ما میدهد.برای درک بهتر روی یک کره (مانند توپ)در راستای خط استوای آن و با فاصله های نزدیک نقطه هایی با رنگهای مختلف قرار دهید.به آخرین نقطه ای که میتوانید ببینید دقت کنید و سپس چشم همان سمت راببندید،خواهید دید آن آخرین نقطه دیده نمیشود، در حقیقت وقتی ما یک چشم نگاه میکنیم کرویت کره از بین میرود و در حقیقت ما آنرا بصورت یک دایره خواهیم دید.برای درک بهتر از همپوشانی مغز از دو تصویر چشمها کافی یک انگشت  خود  را در فاصله خیلی نزدیک مثلا 5 سانتیمتری چشمها قرار دهید،شما دو انگشت خواهید دید زیرا در این فاصله مغز توانایی همپوشانی ندارد.

(دلیل دوم عاملی است که به کمک آن توانسته ایم ابزاری مانند تلویزیونهای سه بعدی را بسازیم که انشا الله اگر فرصت شد سعی میکنم راجع به آنها نیز در آینده توضیحهایی بدهم)

دلیل سومتجربه روزمره به کمک زاویه دید.دو دلیل قبل فقط در فاصله های نسبتا نزدیک مثلا 20 تا 30 متر قابل توجه هستند زیرا در فاصله های بیشتر از این تقریبا تطابق صورت نمیگیرد و همچنین اختلاف  زاویه دید دو دو چشم آنقدر کم میشود که عملا میتوان گفت دو تصویری که چشمها برمیدارند تقریبا یکی هستند.در اینجا عاملی که به ما کمک میکند تا بتوانیم عمق را درک کنیم تجربه روزمره ماست،مثلا ما میدانیم که دو تیر چراغ برق تقریبا هم اندازه اند پس اگر یکی را بزرگتر از دیگری دیدیم میفهمیم که آن یکی که بزرگتر دیده میشود،نزدیکتر است(یادآوری میکنم که زاویه دید ما نسبت به اجسام دور،کوچکتر و نسبت به اجسام نزدیک بزرگتر است)بعنوان مثال دیگر از آنجایی که ما راجع به ستارگان دوردست و اندازه آنها تصوری نداریم بنابراین کوچک یا بزرگ دیدن آنها به ما کمک نمیکند تا جلو یا عقب بودنشان و یا بعبارت دیگر عمق فضا را تشخیص دهیم و بنابراین ما آسمان شب را مانند یک عکس دوبعدی میبینیم.

دلیل آخری را که بیان کردم در طراحی،نقاشی و نقشه کشی نیز برای عمق دادن به فضا استفاده میکنند که به آن پرسپکتیو میگویند.


امتياز : نتيجه : 2 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 10

درباره : فیزیک , نور ,

تاريخ : یکشنبه 15 مرداد 1391 نويسنده : محمدعلی اندکایی l بازديد : 910

مطالب گذشته
» مساله فاضلاب شهری، فرصت یا چالش »» یکشنبه 28 دی 1399
» ارسال فایلهای تدریس »» یکشنبه 06 مهر 1399
» ارسال جزوه نانو »» دوشنبه 25 اسفند 1393
» ساعت آفتابی »» سه شنبه 07 آذر 1391
» آزمایشگاه مجازی فیزیک »» چهارشنبه 26 مهر 1391
» تمرینهای تکمیلی فصل2 ، 3 و 4 -فیزیک2 »» پنجشنبه 20 مهر 1391
» واندوگراف »» جمعه 10 شهریور 1391
» نرم افزار بخشهای نور فیزیک1 »» چهارشنبه 08 شهریور 1391
» جزوه های VB »» دوشنبه 30 مرداد 1391
» سرعت فرار و اشتباهات رایج »» شنبه 28 مرداد 1391
امکانات وب



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه چاپ مطالب


RSS


POWERED BY
andekaei
آمار کاربران

عضو شويد


فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک مي باشد.

طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جديدترين مطالب روز

فيلم روز

فیزیک به زبان ساده برنامه نویسی ویژوال بیسیک